Αγαπητοί Γονείς και Κηδεμόνες,
Σας ευχόμαστε καλή δύναμη και υγεία, ώστε να αντιμετωπίσετε με σθένος και δημιουργικότητα αυτήν την απαιτητική περίοδο της καραντίνας, τόσο στην καθημερινή σας Τηλεργασία όσο και στην Τηλεκπαίδευση των παιδιών.
Έχοντας, ήδη, βιώσει μια τέτοια εμπειρία την περσινή χρονιά, είναι λογικό το άγχος και η αγωνία, που έχουμε όλοι, για το πόσο θα διαρκέσει αυτή η περίοδος και τι αποτελέσματα θα επιφέρει στην ψυχολογία και στην εκπαίδευση των παιδιών μας.
Κύριος στόχος μας αυτήν τη χρονιά ήταν:
– να θωρακιστούμε απέναντι στον COVID -19 στο Δια Ζώσης πρόγραμμά μας, το οποίο και πετύχαμε με μόνο 2 κρούσματα μεταξύ τον μαθητών μας, καθ’ όλη αυτήν την περίοδο!
Όσο και
– να προετοιμαστούμε άριστα για την Τηλεκπαίδευση, εφόσον θα κρινόταν απαραίτητο να είμαστε για κάποια περίοδο μακριά.
Με αυτήν την επιστολή θα ήθελα να σας αναλύσω την προετοιμασία και την άποψη του Σχολείου μας για την Τηλεκπαίδευση, όσο και τις πρόσφατες ρυθμίσεις του Υπουργείου, που αναδιαμορφώνουν τα προγράμματά μας, ώστε να συμπορευτούμε μαζί σε αυτήν τη διαδικασία και να έχουμε έναν ανοικτό και γόνιμο διάλογο, αναγνωρίζοντας εμείς από την πλευρά μας τις αγωνίες και τις ανάγκες σας, αλλά και εσείς την παιδαγωγική μας σκοπιά και τους λόγους που επιλέγουμε τον συγκεκριμένο τρόπο Τηλεκπαίδευσης.
Πολιτική Τηλεκπαίδευσης
Όπως σας ανακοινώσαμε στις αρχές της χρονιάς, έχουμε καταρτίσει μια πολιτική Τηλεκπαίδευσης για τη φετινή σχολική χρονιά, με βάση τόσο τις εμπειρίες μας από την περσινή χρονιά όσο και από τις καλές πρακτικές, που σημειώθηκαν, παγκοσμίως, από τα σχολεία που βίωσαν την περίοδο αυτή.
Οι αλλαγές που προκύπτουν κατόπιν των επιταγών του Υπουργείου για όλα τα Σχολεία, θα αναλυθούν πιο κάτω και αφορούν στο ωράριο και στον αριθμό των επί μέρους ομάδων ανά τμήμα.
Καλές πρακτικές Τηλεκπαίδευσης
Οι καλές πρακτικές για την Τηλεκπαίδευση που αναδύθηκαν, παγκοσμίως, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, είχαν τα εξής χαρακτηριστικά:
1. Χρήση Πολυμεσικού υλικού
2. Ευελιξία στον χρόνο
3. Μαθητοκεντρική προσέγγιση
4. Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία
5. ‘Αμεση ανατροφοδότηση
6. Μεταγνωστική σκέψη
Η μέθοδος αυτή αφορά στον συνδυασμό πολυμεσικού υλικού, videos, ppts, quiz κλπ, με βιβλία και φωτοτυπίες για διάβασμα σε ασύγχρονη ή ετερόχρονη διδασκαλία – το κάθε παιδί στον δικό του χρόνο και με τον δικό του τρόπο – με την ταυτόχρονη διδασκαλία από τον δάσκαλο σε μικρές ομάδες, όπου έχουν την ευκαιρία οι μαθητές να σχολιάσουν, να ρωτήσουν, να συγκρίνουν, να συνεργαστούν, για να βγάλουν συμπεράσματα αλλά και να αξιολογηθεί η γνώση που κατέκτησαν από τον δάσκαλο αλλά και από τους ίδιους τους μαθητές.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα ενημερωτικό βίντεο που έφτιαξε ο Συντονιστής του Προγράμματος των Πρώτων Χρόνων, Στέλιος Στυλιανίδης, για το Flipped Classroom τη μέθοδο που επιλέγουμε για τα παιδιά του Δημοτικού στην Τηλεκπαίδευση, ώστε να κατανοήσετε, πώς οι απλοί εκπαιδευτικοί στόχοι της μάθησης, μπορούν να επιτευχθούν ασύγχρονα, ενώ οι πιο σύνθετοι και απαιτητικοί, μέσω της σύγχρονης διδασκαλίας σε μικρότερες ομάδες.
Βίντεομαθήματα
Στον Πλάτωνα κάναμε μια μοναδική προσπάθεια όλο το καλοκαίρι, να μεταφέρουμε σε βιντεομαθήματα όλα τα σημαντικά κεφάλαια της θεωρίας της Γλώσσας και των Μαθηματικών για το Δημοτικό σχολείο.
Αυτό είχε σαν σκοπό να εξυπηρετήσει τον μαθητή και στο δια ζώσης αλλά ακόμα περισσότερο στο εξ’ αποστάσεως πρόγραμμά μας. Αλλά και τον γονέα, που έχει ένα σημείο αναφοράς, εάν χρειάζεται να στηρίξει το παιδί από το σπίτι.
Σε αναλύσεις Big Data που έγιναν από μεγάλους διεθνείς εκπαιδευτικούς οργανισμούς (Coursera, Pearson) φάνηκε, ότι οι σπουδαστές χρησιμοποίησαν τα βιντεομαθήματα ακόμα καλύτερα και από την παράδοση μέσα σε τάξη, καθώς είχαν τη δυνατότητα να κάνουν replay όσες φορές είχαν ανάγκη (κατά μέσο όρο δεκάδες φορές) σε συγκεκριμένα σημεία που δεν κατανοούσαν, μέχρι να τους γίνει κτήμα αυτό που έλεγε ο καθηγητής.
Μέσα στη φυσική τάξη, ένας μαθητής αν δεν κατανοήσει κάτι, συνήθως προσπαθεί να ξεπεράσει τον δισταγμό του να δείξει ότι δεν το κατάλαβε και να ρωτήσει τον δάσκαλό του. Αυτό είναι και ένας βασικός στόχος των δασκάλων μας. Αλλά το να τον ρωτήσει το ίδιο πράγμα για όσες φορές χρειάζεται, είναι απίθανο να το δοκιμάσει ένα παιδί, μέχρι να κατακτήσει τη συγκεκριμένη γνώση. Συνήθως θα περιμένει να το εντοπίσει ο δάσκαλος ή ο γονιός του.
Άρα η απόφαση του Σχολείου μας να κάνει αυτήν τη μεγάλη επένδυση στην ψηφιοποίηση της γνώσης, ωφελεί πολλαπλώς τα παιδιά, είτε λειτουργούμε από κοντά είτε από μακριά.
Ποιοτικός χρόνος Τηλεκπαίδευσης
Από την αρχή της Τηλεκπαίδευσης, έχουμε να απαντήσουμε στο βασικό ερώτημα που ανησυχεί τους γονείς και έχει να κάνει με τον χρόνο, που αφιερώνει το παιδί στην Τηλεκπαίδευση. Στον Πλάτωνα, αποφασίσαμε να ενισχύσουμε τον ποιοτικό χρόνο Τηλεκπαίδευσης, έναντι του ποσοτικού για τους εξής λόγους:
– η εμπειρία μας, από την περσινή χρονιά, έδειξε την ουσιαστική ανάγκη των μικρών ομάδων για την παρακολούθηση της προόδου των παιδιών και την ενίσχυση του κινήτρου και της συμμετοχής τους
– η μεθοδολογία του ΙΒ κατακτάται διαδικτυακά μόνο σε μικρότερες ομάδες
– Παγκοσμίως, οι καλές πρακτικές συνδυάζουν το καλής ποιότητας ασύγχρονο υλικό, με μικρές ομάδες που έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας και της αλληλεπίδρασης των μαθητών τόσο μεταξύ τους όσο και με τον εκπαιδευτικό.
– Η πολύωρη έκθεση των μαθητών σε οθόνες δεν ενδείκνυται από ιατρικής και ψυχολογικής άποψης.
Άρα φροντίζουμε με τις μικρές ομάδες και το ασύγχρονο υλικό, να λαμβάνει ο μαθητής όλο το όφελος του μαθήματος της φυσικής τάξης, σε σχετικά πιο περιορισμένο χρόνο.
Πόσες επί μέρους ομάδες έχουμε ανά τμήμα;
Παρ’ ότι οι τρεις ομάδες ανά τμήμα έχουν ακόμα καλύτερο αποτέλεσμα λόγω του μικρότερου αριθμού των παιδιών, πρέπει να βρούμε και τη σωστή ισορροπία μεταξύ των ωρών διδασκαλίας των βασικών μαθημάτων που μειώνονται περισσότερο, όταν οι ώρες χωρίζονται σε τρεις ομάδες.
‘Αρα παρεμβαίνουμε στο σημείο αυτό στην αρχική μας Πολιτική Τηλεκπαίδευσης, τόσο λόγω ρύθμισης του Υπουργείου σχετικά με τις ώρες, όσο και αφουγκραζόμενοι τις ανάγκες των παιδιών μας για καθημερινή διδασκαλία των βασικών μαθημάτων και ορίζουμε τις ομάδες από Α’ έως Ε’ Δημοτικού σε Δυο (2).
Πού μπορώ να καταθέσω την εμπειρία μου ως γονέας για την Τηλεκπαίδευση και πόσο αυτό επηρεάζει την Πολιτική του Σχολείου;
Το Σχολείο μας είναι ανοικτό στον διάλογο, με σκοπό να ακούσει και την άποψη του γονέα, προκειμένου να καλύψει πλήρως τις εκπαιδευτικές και ψυχολογικές ανάγκες των παιδιών. Επομένως, μπορείτε να επικοινωνείτε τόσο με το κέντρο επικοινωνίας myplaton@platon.gr όσο και με τη Διεύθυνση Σπουδών στο vassia@platon.gr, για να καταθέτετε την εμπειρία σας προσωπικά.
Παράλληλα, θα παρακολουθούμε κάθε εβδομάδα, την πορεία της Τηλεκπαίδευσης για να κάνουμε όπου θεωρούμε εκπαιδευτικά σωστό και όπου μας επιτρέπεται από το Υπουργείο, τις απαραίτητες παρεμβάσεις.
Εύχομαι σε όλους μας να έχουμε μια καλή συνεργασία και επιτυχημένη πορεία και σε αυτήν την περίοδο Τηλεκπαίδευσης. Ειδικά τώρα που έχουμε στα χέρια μας και περισσότερα εργαλεία μάθησης αλλά και την περσινή εμπειρία όχι μόνο της πορείας του Σχολείου μας αλλά και καλές πρακτικές, από την Τηλεκπαίδευση σε όλον τον κόσμο.
Καλή μας αρχή!
Μην σταματάτε να επικοινωνείτε μαζί μας και με τα τμήματα τεχνικής υποστήριξης.
Θα είμαστε όλοι μαζί για να κάνουμε τις απαραίτητες προσαρμογές, για να έχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα!
Με εκτίμηση,
Βάσια Παπαδοπούλου
Υπεύθυνη Σπουδών Μ.Ed