Από τις 23 έως και τις 28 Απριλίου, τέσσερις εκπαιδευτικοί από τον Πλάτωνα και ένας νηπιαγωγός από το Σχολειό της Φύσης, στη Θεσσαλoνίκη, ταξιδέψαμε μαζί στο Ελσίνκι, με στόχο να επιμορφωθούμε στο φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Από την ομάδα του Πλάτωνα ταξίδεψαν ο Διευθυντής του Δημοτικού, Διονύσης Τσαφταρίδης, ο Συντονιστής και δάσκαλος της Α’ Δημοτικού, Γιώργος Κολιούσης, η Early Years Coordinator, Βαρβάρα Καλουδά και ο PYP Coordinator, Στέλιος Στυλιανίδης. Τις ημέρες αυτές παρακολουθήσαμε μάθημα σε τάξεις νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου, ανταλλάξαμε καλές πρακτικές με Φινλανδούς εκπαιδευτικούς και συζητήσαμε για τη φιλοσοφία των σχολείων μας και συγκεκριμένα, για τη μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο. 

Ποια είναι τα στοιχεία που κάνουν το φινλανδικό σύστημα να ξεχωρίζει
παγκοσμίως;

Το Φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει αναγνωριστεί παγκοσμίως ως ένα από τα πιο επιτυχημένα και δίκαια συστήματα του κόσμου, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τις υψηλές επιδόσεις των μαθητών της χώρας στους διεθνείς διαγωνισμούς, όπως τα PISA tests 

 Είναι ένα σύστημα, με άριστα καταρτισμένους εκπαιδευτικούς, που δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στην αυτονομία και το κίνητρο των μαθητών και χαρακτηρίζεται από τη φιλοσοφία του stress-free learning”. Η εμπειρία των μαθητών στο σχολείο συνδέεται άμεσα με την καθημερινότητά τους και το μοντέλο εκπαίδευσης είναι ευέλικτο και αναπροσαρμόζεται συνεχώς με βάση τις τελευταίες παιδαγωγικές εξελίξεις. 

Στόχος μας, λοιπόν, ήταν να δούμε από κοντά πώς λειτουργεί ένα σχολείο και πώς μοιάζει η καθημερινότητα μαθητών και εκπαιδευτικών στη Φινλανδία, τη χώρα με τους τόσο επιτυχημένους και ταυτόχρονα χαρούμενους μαθητές και εκπαιδευτικούς. 

Οργανώσαμε την επίσκεψή μας στο σχολείο Poikkilaakso Lower Comprehensive School, ένα σχολείο μέσα στο δάσος, στην περιοχή Jollas του Ελσίνκι, μέσω του οργανισμού VisitEDUfinn. 

Πώς οργανώσαμε την επίσκεψη;

Μιας και το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας είναι παγκοσμίως φημισμένο, ο οργανισμός αυτός απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς από όλον τον κόσμο, που θέλουν να επιμορφωθούν στο φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα και να επισκεφθούν σχολεία. Σαν πρώτο βήμα, παρακολουθήσαμε webinars για το πώς λειτουργεί το φιλανδικό σχολείο γενικά αλλά και στοχευμένες διαλέξεις για κάποια ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα στοιχεία του, όπως τα σχολεία του δάσους, το STEAM και η επαφή των παιδιών με τη φύση. 

Την πρώτη μέρα του ταξιδιού μας στο Ελσίνκι, συναντήσαμε από κοντά τη σύμβουλο εκπαίδευσης Suvi Krista Westling, στην Κεντρική Βιβλιοθήκη του Ελσίνκι. 

Τις επόμενες τρεις μέρες, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε από κοντά μαθήματα όλων των τάξεων και όλων των αντικειμένων σε Νηπιαγωγείο και Δημοτικό, να συνομιλήσουμε με παιδιά και εκπαιδευτικούς και να ανταλλάξουμε απόψεις και εμπειρίες σχετικές με τα σχολεία μας. Έτσι, δημιουργήσαμε ένα δίκτυο συνεργασίας και επικοινωνίας με τους πολύ φιλόξενους και εξαιρετικούς εκπαιδευτικούς του σχολείου, και ταυτόχρονα αποκομίσαμε πολύ σημαντικές γνώσεις και οπτικές τις οποίες φέραμε στις “αποσκευές” μας και μοιραστήκαμε με τους συναδέλφους μας στο σχολείο μας. 

Ποια είναι τα κοινά στοιχεία του Πλάτωνα με το φινλανδικό σύστημα;

Παρακολουθώντας μαθήματα και ρουτίνες στο σχολείο για τρεις μέρες και συζητώντας με τους εκπαιδευτικούς, τόσο μέσα στις τάξεις όσο και στην καθημερινή συνάντησή μας στο γραφείο των δασκάλων, καταλαβαίνουμε ότι είναι βασικός στόχος του εκπαιδευτικού συστήματος, τα παιδιά να γίνουν ικανοί και υπεύθυνοι μαθητές και άνθρωποι. Νααναπτύξουν δηλαδή δεξιότητες αυτονομίας, δεξιότητες που και εμείς προσπαθούμε να αποκτήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες του Πλάτωνα καιστη γλώσσα του ΙΒ τις ονομάζουμε «δεξιότητες αυτενέργειας». 

Ένα ακόμα κοινό σημείο που παρατηρήσαμε ανάμεσα στα σχολεία μας ήταν ταευέλικτα μαθησιακά περιβάλλοντα αλλά και τα Εργαστήρια, που χρησιμοποιούν οι μαθητές τόσο στηΦινλανδία όσο και στον Πλάτωνα. Τα παιδιά δεν μαθαίνουν μόνο στην τάξη αλλά χρησιμοποιούν και πολλούς άλλους χώρους του Σχολείου για να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους, να συνεργαστούν και να έρθουν σε επαφή με τη φύση, τις τέχνες και την τεχνολογία. 

Τελευταίο και δομικό κοινό στοιχείο, ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού. Στο φινλανδικό σχολείο, όπως και στον Πλάτωνα, παρατηρήσαμε τους εκπαιδευτικούς να έχουνρόλο εμψυχωτών και καθοδηγητών των ομάδων, όπως ταιριάζει σε ένα μαθητοκεντρικό σχολείο. Σε ένα πλαίσιο που στοχεύει στην ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των παιδιών, στην ενεργητική μάθηση και στην ουσιαστική συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, οι εκπαιδευτικοί έχουν ρόλο υποστηρικτών και συντονιστών και μαζί με τα παιδιά δοκιμάζουν συνεχώς διάφορες ρουτίνες και τεχνικές. 

Πώς θα αξιοποιήσουμε αυτή την εμπειρία;

Με την επιστροφή μας στο Σχολείο προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, σε όλη την κοινότητα του Πλάτωνα, αυτά που αποκομίσαμε από το πολύ ενδιαφέρον ταξίδι μας στη Φινλανδία. Στόχος μας, ό,τι είδαμε να αποτελέσει κίνητρο για σκέψεις, συζητήσεις και αλλαγές. 

Κλείνοντας τη φετινή χρονιά, το ταξίδι μας θα αποτελέσει έμπνευση για τον σχεδιασμό των προγραμμάτων και τη λειτουργία του Πλάτωνα για την επόμενη χρονιά, στοχεύονταςνα συνεχίζουμε να είμαστεένα Σχολείο ανοιχτό στον κόσμο, που τολμάει να εφαρμόζει στην πράξηνέες ιδέες για το καλό των παιδιών του.