Η εκπαίδευση δεν τελειώνει ούτε αρχίζει µόνο στην τάξη. Σε κάθε περίσταση της ζωής κρύβεται και µια ευκαιρία για µάθηση. Συμπληρωματικά, λοιπόν, στο πλαίσιο του σχολείου, τα παιδιά ενθαρρύνονται να συμμετάσχουν στις δράσεις της κοινωνικής προσφοράς. Ο τοµέας αυτός περιλαμβάνει µία σειρά από δραστηριότητες, που στόχο έχουν να κάνουν κάθε παιδί ενεργό πολίτη, που νοιάζεται για τον συνάνθρωπο και για την κοινότητα στην οποία ζει.
Κυρίαρχη θέση στη στην πραγματικότητα του Σχολείου μας έχει η μαθητική πρωτοβουλία Think For Good ένα σταθερό πλαίσιο σκέψης και παραγωγής λύσεων. Στη διάρκεια της ημερίδας Think For Good τα παιδιά από την Ε’ Δημοτικού έως και την Β’ Λυκείου, ενημερώνονται για σημαντικά προβλήματα, εμπνέονται, προτείνουν και ψηφίζουν δράσεις, οι οποίες θα στηριχθούν από ολόκληρη την Κοινότητα του Πλάτωνα.
Η κοινωνική προσφορά ανά τάξη
Ξεκινώντας από δραστηριότητες εστιασµένες στο κλειστό και οικείο περιβάλλον της τάξης, προχωράµε σε δράσεις που αφορούν σε ολόκληρη τη σχολική κοινότητα, την ευρύτερη κοινωνία και τέλος τον κόσµο ολόκληρο. Πιο συγκεκριμένα τα πεδία ενεργοποίησης μας είναι:
- ΣΤ’ Δημοτικού και Α’ Γυμνασίου, η Τάξη μας
- Β’ Γυμνασίου, το Σχολείο μας
- Γ΄ Γυμνασίου, η Κοινότητα στην οποία ζούμε
- Α’ Λυκείου, ο Κόσμος μας
Έτσι, σταδιακά τα παιδιά ωριµάζουν, αποκτούν ενσυναίσθηση, µαθαίνουν να νοιάζονται, αλλά και να αναλαµβάνουν πρωτοβουλίες που διευκολύνουν τη μεταξύ µας συμβίωση.
Τι κερδίζει κάθε μαθητής από τη συμμετοχή του στις δράσεις κοινωνικής προσφοράς
- Συνειδητοποιεί τις δυνάµεις του και το πώς µπορεί να αναπτυχθεί και να ωριµάσει
- Αναλαµβάνει πρωτοβουλίες που αναπτύσσουν πολλές – κοινωνικές κυρίως – δεξιότητες.
- Συζητά, αξιολογεί και σχεδιάζει δράσεις.
- Εστιάζει στη δράση που σκοπό έχει να προσφέρει στον συνάνθρωπο ανιδιοτελώς και αφιλοκερδώς.
- Συνεργάζεται µε τους άλλους.
- Γίνεται ανοιχτόμυαλος. Μαθαίνει να σέβεται άλλους πολιτισμούς και καθετί που είναι διαφορετικό.
Άξονες και πλάνο
Η κοινωνική προσφορά αναπτύσσεται σε τρεις άξονες έμπνευσης, δράσης και ανατροφοδότησης.
Νοιάζομαι
- Τι είναι κοινότητα;
- Από τι αποτελείται;
- Ποιος είναι ο ρόλος µου µέσα σε αυτήν;
- Πώς µπορώ να κάνω τη διαφορά; Πώς µπορώ να βοηθήσω;
- Υπάρχουν διαφορετικές κοινότητες; Ποιες από αυτές γνωρίζω;
Προσφέρω
- Συμμετέχω στις δράσεις που μου προτείνει το Σχολείο μου
- Συνεχίζω τη δράση μου με δική μου πρωτοβουλία
Τα παιδιά ακολουθούν την εξής πορεία:
- Εντοπίζουν ένα πρόβληµα ή µία κατάσταση, όπου χρειάζεται η βοήθειά τους και συζητούν µε τον υπεύθυνο των δράσεων, τον καθηγητή της τάξης ή τους γονείς τους.
- Συγκεντρώνουν τις πληροφορίες που χρειάζονται και σχεδιάζουν τη δράση τους. Αποφασίζουν αν θα δράσουν αυτόνομα ή σε οµάδα.
«Αναλαµβάνω δράση» στο Σχολείο μας, σηµαίνει ότι κάθε μαθητής επιστρατεύει τη φαντασία του, για να βρει τρόπους να βοηθήσει. Θα χρειαστεί να αφιερώσει λίγο από τον χρόνο του, χωρίς να σκεφτεί τι κέρδος θα αποκομίσει. Το μεγαλύτερο κέρδος για όλους μας, είναι η ικανοποίηση ότι προσφέρουμε στον συνάνθρωπο και στην κοινότητά µας.
Αναστοχάζομαι
- Τι ένιωσα κατά τη διάρκεια της δράσης και μετά την ολοκλήρωσή της;
- Τι κέρδισα από τη συμμετοχή μου στη δράση; Ποιες δεξιότητες ανέπτυξα;
- Πώς και τι προσέφερε η δραστηριότητα στους άλλους;
- Ποια πλευρά της δραστηριότητας ταιριάζει με τη δική μου προσωπικότητα;
- Τι με δυσκόλεψε; Τι ήταν για μένα μία πρόκληση;
- Ποιος με βοήθησε να ξεπεράσω τις δυσκολίες;
- ‘Εβαλα τα δυνατά μου; Πόσο επιτυχής ήταν η προσπάθειά μου;
- Συνεργάστηκα καλά με τους άλλους;
- Τι θα κάνω καλύτερα την επόμενη φορά;
- Με ενέπνευσε η δραστηριότητα, ώστε να συνεχίσω παρόμοιες δράσεις; Τι σκέφτομαι να κάνω στο μέλλον;
Ο αναστοχασμός βοηθάει τα παιδιά να έχουν θετικές στάσεις απέναντι στους άλλους,
να καταλάβουν τις δυνατότητές τους και το πόσο σηµαντική είναι η δική τους συμμετοχή, αλλά και να αξιολογήσουν με συγκεκριμένα κριτήρια πόσο υπεύθυνα είναι .